26. stu 2013.

pekmez od šipurika/šipurka/šipka




kod mene je uvijek bio šipurak, šipurike,...a šipak je, da se razumijemo, nar... ali, kada kupujem marmeladu na njoj piše šipak...i ajde ti budi pametan...ili nauči ili ostani izgubljen u prijevodu...sada znam, naučila sam ....
a sada kažu da nije ni marmelada nego džem :) po europski :)



a ovdje nek bude pekmez....ne znam te definicije a nije me ni briga...ipak je meni važniji sadržaj nego forma... i mene zovu svakako a meni ne smeta: zovi me i loncem samo me nemoj razbiti....
ovaj pekmez su uvijek pravile i mama i zaova, i bilo je domaćeg pekmeza uvijek u kući...najbolji kažu moji dečki... a ne mogu a ne sjetiti se 30.10.1991. godine kada je mama doživjela moždani udar, a sve pripremila za praviti pekmez od šipka. šipak omekšao, lijepo sazreo... ko će praviti pekmez? ja nisam nikada pravila a s njom tako teško bolesnom, s dvoje male djece, s poslom od 7 do 15 ni ne pada mi na pamet...i zna se ko će: teta kata, mamina prijateljica...napravila predivan pekmez, prste polizati i sada se sjećam boje, okusa i mirisa.....
i nema više mame, nema zaove a i teta kata je stara, onemoćala i daleko, u neumu...
stoga, draga moja S, zasuči rukave i napravi pekmez od šipurika jer osim što dečki vole za doručak s maslacem treba nam i za kolače jer blagdani se bliže.....
i evo ga, uz savjete i svaku drugu pomoć mojih prijateljica anke i zdenke...

dojam: čisti užitak i brati i praviti, za mene je to bila prava zabava..napravila sam dvije ture...još jedna količina šipka čeka da omekša i onda opet se igram :)

1. šipurike treba ostaviti neko vrijeme u toploj prostoriji raspoređene po tepsiji ili sl da malo omekšaju pa ih očistiti od "čubice" i drškice: (desno je omekšani i očišćeni šipurak)


2. očišćeni šipurak staviti u lonac i dodati vodu (1,5 kg šipurka i 3 l vode)...tijekom kuhanja gnječiti gnječilicom za krumpir i dodavati vrele vode (oko 1l) jer upija vodu..kuhati oko 15 minuta...



3. neophodno je snabdjeti se dobrom pasirkom za pasiranje i cijedilom za cijeđenje (živjela anka)....




4. kuhani šipurak zaimačom/suskom dodavati u pasirku, pasirati i po potrebi dodavati svaki put po malo vruće vode (mala šalica za kavu) jer je lakše pasirati


5. propasiranu masu prebaciti u cijedilo i uz pomoć male zaimače cijediti (probala sam i žlicom ali, daleko je lakše i brže ovako) i opet ako je pregusto dodati malo vruće vode....




6. Otpad od pasiranja i cijeđenja (baciti, a može se ovaj od pasiranja i osušiti pa koristiti za čaj)




7. procijeđenu masu ( kod mene je bilo 3.5 l) prebaciti u teću/šerpu/ranjiku za kuhanje, dodati šećer (na ovu količinu dodati 1.5 do 2 kg)*, dobro izmiješati i staviti kuhati** ...za vrijeme kuhanja skidati pjenu, miješati i kuhati do željene gustoće**...kuhala sam oko 1 sat i 45 minuta..


8. gotov, vruć pekmez stavljati u sterilizirane**** tegle, napuniti do vrha i odmah zatvarati...



* u prvoj turi sam stavila 2 kg šećera i dobila sam odličan pekmez, djeci idealan...ali mm misli da bi za kolače bolje bilo da je malo kiseliji...zato sam u drugoj turi stavila 1,5 kg šećera...dobar je i jedan i drugi...bez greške...
** vrlo je važno staviti šećer prije kuhanja jer ako se kuha bez šećera onda će vam zagoriti
*** ima više načina provjere je li kuhan ili koliko je dovoljno: nasuti žlicu pekmeza na hladan tanjurić, pa ćete vidjeti je li vam dovoljno...ili, izvaditi špatulu kojom miješate, preći prstom po njoj i ako ostane brazda od prsta znači da je gotov :)
**** na linku imate savjet za sterilizaciju tegli


* ovaj šipurak je ubran u okolici oklaja, jedna mala šetnja po lijepoj promini, razgovor i tri para ruku za tren oka su ubrala dovoljno za ovu turu kuhanja..


* šipurka ima još za ubrati a na kninskoj pijaci nije ni skup, svega 10 kn za 1 kg...
* od ove količine mi je izašlo oko 6 manjih tegli (od 450 ml) i ova jedna za slikanje :)
* a ovako je bilo poslije šetnje:



Broj komentara: 6:

  1. Oduševljena! Teško ove godine, ali iduće obećajem da ću po tvom receptu! Podsjeti me, ako zaboravim! :)

    OdgovoriIzbriši
  2. svaka cast! ko god se nakani da radi pekmez od sipka nece pozaliti, najbolji je! =)

    OdgovoriIzbriši
  3. Kad sam bila na Zlatiboru tamo zene na pijaci prodaju u flasama "tecnu" masu za djem od sipka.Znaci sve ono do kuhanja vec je u flasi.A onda samo stavis u serpu i kuhas da se zgusne u djem, uz dodatak secera po ukusu.Moja cestita,ali zaista cestita Milena, radna drugarica,koja zivi u Kragujevcu kaze da vec godinama tako pravi djem.Cista kuhinja, djem fantastican.Ove godine isto tako prodaju vrednice i pripremljeni tecni osnov za djem od cjedjenih jabuka, onaj starinski.Ja i moj suprug imamo namjeru ici do godine u Loznicki kraj i praviti zimnicu..i kiselinu i ajvar i djemove.Bas nam se eto to radi.Ovdje mozemo kupiti djemove iz citavog svijeta, ali mi hocemo sami da uzivamo da pravimo.Mi to uglavnom i podijelimo dragim ljudima, mladima, koji nemaju vremena za to.Nas glavni cejf je sve to praviti.A skromno, sve nam ide od ruke,jer smo dva majstora zajedno :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Koliko sam marmelada, džemova i pekmeza do sada napravila, a ovaj od šipka kako ga zovemo ili ispravno šipurka nisam. Sve kao komplicirano je i ne ispati se, a uopće nije komplicirano i kako vidim i čitam i više se nego isplati. I izgleda toliko dobro da čim prije idem na plac potražiti šipurke i napraviti barem malo ovog pekmeza. Miriše mi do ovdje, a okus mogu samo zamisliti. Pozdrav tebi i tvojim prijateljicama, najljepše je nakon šetnje zajedno uživati uz šalicu kave ili čaja.

    OdgovoriIzbriši
  5. Prirodni domaći džem od šipurka spreman prema tradicionalnoj recepturi!
    Za više informacija posetite našu web prezentaciju http://sipurak.6te.net/Dzem_od_sipurka.html ili nas pozovite na broj telefona: 011/40-60-890

    OdgovoriIzbriši